تغذیه ورزشی تیر ۱۴۰۰

بادام زمینی فرآوری شده باعث افزایش جذب چربی می شود؟

امیرحسین منظوری
امیرحسین منظوری

هضم کامل برخی از غذاها مانند بادام زمینی دشوار است. بنابراین ، تمام مواد مغذی آنها جذب نمی شوند. با این حال ، اگر بادام زمینی فرآوری شود چه؟

این مطالعه میزان چربی جذب نشده پس از مصرف 76 گرم چربی را که به عنوان بادام زمینی کامل ، کره بادام زمینی یا روغن بادام زمینی تهیه شده است ، بررسی کرد. از مدفوع برای اندازه گیری میزان چربی جذب نشده استفاده شد.

برای بادام زمینی کامل ، 18 درصد از چربی جذب نمی شود ، در حالی که این مقدار برای کره بادام زمینی 7 درصد و برای روغن بادام زمینی فقط 5 درصد بود. این به معنای تفاوت 91 کالری بین بادام زمینی کامل و روغن بادام زمینی است.

لازم به ذکر است که باید مقدار نسبتاً زیادی بادام زمینی کامل (153 گرم) بخورید تا برابر با 76 گرم چربی مورد استفاده در این مطالعه باشد. با این حال ، ممکن است همین مفهوم در مورد سایر غذاهایی که هضم آن دشوار است نیز اعمال شود. اثر عدم جذب در کل رژیم غذایی مشخص نیست اما احتمالاً نسبتاً کم است. هنوز همین هم خوب است که حداقل از این مفهوم آگاهی داشته باشید.

در نتیجه ، چربی کمتری از بادام زمینی کامل در مقایسه با کره بادام زمینی یا روغن بادام زمینی جذب می شود. بنابراین ، به نظر می رسد که فرآوری مواد غذایی می تواند بر میزان هضم و جذب مواد غذایی خاص تأثیر بگذارد.

—