مقالات تمرینی فروردین ۱۳۹۸

سه اصل مهم ریکاوری

امیرحسین منظوری
امیرحسین منظوری

آیا شما نیاز به یک روز استراحت دارید؟

مهمترین اصل بدنسازی ریکاوری مناسب است.

مقدمه

اگر می­خواهید به هدفتان یعنی بدن ایده­آل برسید. این نکته را باید بدانید که کلید این کار در داشتن ریکاوری مناسب است. تمامی ورزشکاران تمایل دارند به هدفهایشان برسند و به همین منظور حداکثر تلاش خودشان را برای تمرین به کار می­گیرند و همه کار  جهت لاغر شدن، مناسب­تر شدن و قوی­شدن انجام می­دهند.

تمرکز بر روی تمرین و انرژی گذاشتن بر روی سیستم ­های تمرین نکته بسیار مثبتی می­باشد ولی مسلما بیش از حد سخت کارکردن بدون ریکاوری مناسب ، شما را دچار حرکت نزولی می­کند. در تمرینات سنگین و پر فشارف ما  بدن خودمان را تا آستانه خستگی شدید عضلانی می­بریم ولی اگر ریکاوری قبل و بعد از اینگونه تمرینات نباشد، ما خود را در معرض خستگی و آسیب قرار می­دهیم. مصدومیت در ورزشکاران حرفه­ای به­دلیل انجام نشدن ریکاوری مناسب صورت می­گیرد پس باید به ریکاوری بدن زمان داد. در اینجا قصد داریم چند راهکار ساده برای ریکاوری صحیح به شما نشان بدهیم تا شما بتوانید هر ماه بهتر از ماه قبل خود باشید.

1- بیش از حد ورزش نکنید

ورزش و تمرین بیش از حد توان  بدنی آسان است. مخصوصا اگر انگیزه بالایی داشته باشید و یا هدف مشخص مثل قهرمانی داشته باشید در این زمان انرژی شما افزایش می­یابد و شما کم کم به این نتیجه می­رسید که با تمرین بیشتر می­توانید توانایی خودتان را افزایش بدهید پس ممکن است فکر کنید چرا تمرین دوم را اضافه نکنید؟ سعی کنید در این جور مواقع به روزهای قبل و بعد فکر کنید. ما دریافته­ایم که روزهایی وجود دارد که شما انرژی بیشتری دارید پس اندکی سخت­تر تلاش می­کنید و این امر موجب پیامدهایی در روز بعد می­شود و شما می­بینید که در روز بعد توان و کشش روز قبل را ندارید و بدنتان خسته تر از دیروز است.

مثلاً وقتی شما تمرین کراس فیت شدید انجام می­دهید و فشار مضاعف به بدن خودتان وارد می­کنید و حتی وزنه­های سنگین­تر از قبل را بلند می­کنید، روز بعد بدنتان دوست ندارد از خواب بلند شود و در باشگاه انگیزه کمتری دارید و به سختی تمرین خواهید کرد. پس سعی می­کنید طبق روال برنامه همیشگی خودتان تمرینات را انجام دهید و مدام وزنه­های خود را سنگین وسبک نکنید و  به برنامه خودتان اعتماد کنید حتی اگر می­توانید در طول روز 2 بار تمرین داشته باشید. سعی کنید انرژی خودتان را برای روز بعد نگه دارید و به شما توصیه می شود در هفته یک روز کامل بدون تمرین باشید و استراحت کامل داشته باشید.

2- کمتر از حد نیاز بدنتان نخورید

در اینجا نمی­شود به­طور کامل راجب اهمیت این موضوع اشاره کنیم ولی تحقیقات زیادی نشان می­دهد که بزرگترین اشتباه تغذیه مخصوصا در خانم ­ها این است که مصرف کالری غذای خود را پایین نگه ­می­دارند و به آنها توصیه شده کالری مصرفی خودشان را کمتر از 1400 کالری نگه­دارند تا وزن خود را کاهش دهند. ولی این را بدانید بسیاری از ورزشکاران حرفه­ای کالری مصرفی خودشان را تا 1700 کالری در روز بالا می­آوردند و  بدن آنها به­صورت طبیعی وزن چربی کم می­کند. پس این یعنی درست غذا خوردن بهتر از غذا نخوردن است. از سوی دیگر کمتر از حد نیاز غذا خوردن و کالری دریافت کردن می­تواند اثرات عکس داشته باشد و حتی موجب تخریب عضلات شود و میل شدید مغذی به غذا و شیرینی­جات در نتیجه کمبود  کالری بدن به دلیل این عادت اشتباه صورت می گیرد و اگر شما طی روزهای طولانی کالری کمتری دریافت کنید و به مقدار کافی به بدنتان کالری نرسانید بدن شما به حالت خستگی و بیماری دچار می­شود و خستگی بدن موجب دور شدن شما از هدفتان می­شود پس تغذیه مناسب موجب ریکاوری بهتر ورزشکار می­شود.

3- از ابزارهای ریکاوری استفاده کنید

خیلی از ابزار تناسب اندام  و ساعتهای آنالیز و محاسبه­گر بدن دارای جوانب مثبتی هستند. تن­پوش و ساعت های تندرستی بدن در درجه اول می­تواند شما را در پایش ضربان قلب خود کمک کند و می­توانید از سلامت قلب خود اطمینان پیدا کنید. بنابراین شما می­دانید چه زمانی نیاز به ریکاوری دارید و همچنین چه زمانی در ریکاوری خواهید بود. نکته قابل توجه و مهم این ابزارهای تندرستی نشان دادن میزان خواب شما و همچنین کیفیت خواب شما می­باشد و می­توانید خواب خود را آنالیز و کیفیت آن­را پیگیری نمایید – یکی از ابزارهای ریکاوری در نسل جدید ابزارهای محرک محرک الکتریکی عضله می­باشد که جزو ابزارهای فیزیوتراپی می­باشد و با آن می­توانید درد و خستگی عضلات را کاهش دهید. پس شما می­توانید به شدت ریکاوری خود را سرعت ببخشید. از ابزارهای دیگر ریکاوری می­توان به فوم رولینگ­ها اشاره کرد که در یک جلسه در روز می­تواند به شما اطمینان دهد شما بافت عضلانی خود را برای تقویت قدرت و ریکاوری مناسب آماده کرده­اید

 نکته آخر: شما همانند یک ورزشکار تمرین می­کنید، پس با بدن خود همانند یک ورزشکار رفتار کنید.

—