آیا کارنیتین واقعا چربی سوز است؟

ال کارنتین چیست؟

باور غلط در مورد ال کارنتین – آیا ال کارنتین چربی سوز است؟

نام کارنتین از ریشه لاتین کارنیس به معنی گوشت گرفته شده است به این دلیل که منابع این ماده در گوشت و انواع لبنیات یافت می شود.

کارنتین یک ترکیب چهار تایی آمونیوم است که از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین ساخته شده است و در سلول های زنده نقش آن  فرستادن اسید های چرب از سیتوسل به میتوکندری برای سوخت و ساز و آزاد کردن انرژی است . در بدن ، کبد و کلیه ها تولید شده ودر عضلات عضلات اسکلتی ، قلب ، مغز و اسپرم ذخیره شده است.

کارکرد

وظیفه اصلی کارنیتین کمک به سوخت و ساز وتبدیل غذا به انرژی می‌باشد. کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری ‌سلول ها جهت بتااکسیداسیون آن‌ها انجام می‌دهد. از طرف دیگر مصرف چربی‌ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیگوژن عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تأخیر در بروز خستگی ورزش کار می‌انجامد. در زمان هایی که بدن به کارنتین نیاز داشته باشد این ماده در بدن تولید می شود به طور مثال در دوران کودکی و همچنین در زمان های مشخص مانند بارداری و شیر دهی که بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد.

همچنین برخی از تحقیقات پزشکی نشان داده است که وجود ال-کارنیتین برای بهبود کارکرد قلب نیاز است و بیماران دیابتی که علاوه بر فشار خون بالا از ناراحتی‌های قلبی و رگی رنج می‌بردند کمی بهبود پیدا کرده اند.

آیا ال کارنتین چربی سوز است؟

پژوهش های متعددی نشان داده مصرف روزانه ال-کارنیتین در ورزشکاران می‌تواند حتی تا ۲۵٪ میزان توانایی و ظرفیت فعالیت بدنی را بالا ببرد. افرادی که از مکمل‌های ال-کارنیتین استفاده میکنند کمتر دچار خستگی در تمرین و کوفتگی بعد از تمرین می‌شوند و همچنین کارشناسان معتقد اند که ال کارنتین موجب بازیابی سریعتر قوای بدنی می گردد.

در مطالعات متعددی که محققان داشته اند در خصوص کاهش وزن تأثیر مستقیم این ماده ثابت نشده است و این نکته حائز اهمیت است که ال- کارنیتین فقط مسئول نقل و انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری سلول است، نه آن را می‌سوزاند و نه آن را تجزیه می‌کند و ال کارنتین فقط کمک به چربی سوزی با فعالیت بدنی را دارد.

چه مواد غذایی دارای کارنتین هستند؟

بالاترین مقدار کارنیتین درانواع گوشت مخصوصا گوشت قرمز و محصولات لبنی یافت می شوندو برخی  منابع طبیعی که  در آنها کارنیتین موجود است عبارتند از :

آجیل و دانه ها (مثل کدو، آفتابگردان، کنجد و ...)، حبوبات  (مثل لوبیا ، نخود فرنگی ، عدس و ...)، سبزیجات(مثل مارچوبه، چغندر، سیب زمینی، کلم بروکلی، سیربامیه، جعفری و ...) میوه (مثل موز و آواکادو )، غلات (گندم سیاه،  ذرت، جو دوسر، سبوس برنج، گندم، سبوس گندمو...)

عوارض جانبی

عوارض جانبی ال کارنتین در مصرف طولانی مدت و دز های بالا در روز می تواند به فرد حالت تهوع ، ادرار ، بوی بد بدن  ، سر درد و خارش در برخی موارد دیده شده است. همچنین مصرف زیاد آن موجب شادی و سرخوشی نسبتا کمی به فرد می دهد.

 

نویسنده : امیرحسین منظوری محقق ورزشی و مربی فیتنس و مادلینگ

—  فلکس ،ویکی مدیا، فیتنس و سلامت